MFK-skuta er på rett vei – også i de yngre rekker!

50 kamper er spilt, og vårsesongen for våre lag i Utviklingsavdelingen er historie. Et begivenhetsrikt halvår er forsøkt oppsummert i denne kommentaren fra vår utviklingsleder Jacob Berg.

Det hele ble avsluttet mandag kveld da rekruttlaget møtte hardt satsende Råde til dyst hjemme på treningsfeltet på Melløs.

En Moss-ellever med en snittalder på rekordunge 17,5 år – inkludert to spillere som knapt har fylt 16 år. Mot et svært rutinert Råde-lag, med til sammen 617 kamper i det som betegnes som toppfotballen i Norge. Selve kampen endte 2-4 i favør gjestene, men prestasjonsmessig viser deler av kampen hvor gode våre unge fremadstormende kan være på sitt beste.

Et fint punktum på et begivenhetsrikt halvår i klubbens utviklingsavdeling.

Først og fremst må vi trekke frem det faktum at hele fem mossinger i vinter valgte å returnere til Moss by for å satse videre på fotballkarrieren etter noen års opphold utenbys. Moss FK har hentet hjem Henrik Funderud, Ludvig Bernhoff-Jamt, Emin Softic, Mathias Skott-Grande og Hans Edvard Østerlie. Det er også verdt å nevne at Magne Anker Jensen har returnert til SK Sprint-Jeløy, Kristoffer Knych til Rygge IL, mens Vegard Stærk og Jacob Normann Pettersen har gått til nevnte Råde. Det betyr at det gjøres mye riktig både i Moss Fotballklubb, men også hos våre dyktige samarbeidsklubber.

Vi har til nå i 2024 hatt seks uoffisielle debutanter (treningskamper) fra egen Utviklingsavdeling på A-laget, der to av de (Michee Mayonga og Ahmed Saaty) har fått sine offisielle debuter i Norgesmesterskapet for menn. I tillegg har ytterligere én spiller fått være med i sin første kamptropp i OBOS-ligaen. Det er vi utrolig stolte av.

Vi har for første gang på mange år skrevet en profesjonell kontrakt med en spiller i egen Utviklingsavdeling. Det er et viktig steg i riktig retning for MFK for å sikre seg langsiktig og tilrettelagt utvikling av våre unge, lovende spillere.

Vi har en supporterklubb i Kråkevingen som støtter opp om utviklingsarbeidet i klubben. Det ble ekstra synlig i G19-lagets NM-kamp mot Fredrikstad den 30. mai, da flere tiltalls supportere møtte opp for å støtte de unge MFK-spillerne i 90 minutter + ekstraomganger. En kamp våre gutter forøvrig var klart best i frem til man ble redusert til ti mann.

Gode erfaringer

Guttelaget har hatt en vårsesong med oppturer og nedturer, men er i utvikling og tar steg for hver dag som går. Vårsesongens høydepunkt, og beste prestasjon, kom mot Stabæk i den tredje runden av G16 NM. Et Stabæk-lag med fire landslagsspillere og 30 aldersbestemte landskamper i startelleveren, fikk det tøft mot våre unge gule og sorte – men stakk til slutt av med seieren og avansementet. Men denne matchen viste toppnivået til våre 16-åringer, og både spillere, trenere og ledere jobber hardt hver eneste dag for å gjenskape de gode prestasjonene hyppigere.

Vårt G15-lag har i mangel av nasjonalt kamptilbud valgt å melde seg opp en årsklasse, og har levert så til de grader. Et lag som har utviklet seg stort både kollektivt og individuelt, med en tydelig identitet både på og utenfor banen. Våre 15-åringer er i full fart på vei fremover, og et synlig bevis på dette kom da to spillere fra denne årgangen ble tatt ut i kamptroppen til mandagens 4. divisjonskamp mot Råde.

Bylagene våre fra G12 – G14 har vist at de kan matche landets beste på nasjonale elitetiltak, og vi har for første gang på lenge forent alle byens klubber for best mulig spillerutvikling av våre beste 12, 13 og 14-åringer.

Veien videre

Så – hva nå?

Vi er fornøyd med mye, men på langt nær fornøyd nok.

Skal MFK bli en stabil toppklubb, er vi nødt for å få frem egenproduserte spillere fra vår egen utviklingsavdeling. Lokale mossinger skal ha et lokalt tilbud som er godt nok, slik at vi unngår at våre fremste talenter må reise utenbys for å utvikle seg videre.

Vi er på vei, men har fortsatt en vei å gå. Men med gode spillergrupper, dyktige trenere og dyktige ledere, er MFK-skuta på rett vei – også i de yngre rekker.

La hjertet slå!

Jacob Berg