Skoleringplan 9-10 år
Spillere i denne alderen kan trene med mer fokus og lengre oppmerksomhet. Lagspill gir mer mening.
LAST NED OG SKRIV UT
Vi kan nå gjøre et forsøk på å organisere laget med spillere i posisjoner slik at lagspillet kan utvikles. Ballen er fortsatt en magnet for oppmerksomheten. Barna har fortsatt ikke et tydelig bilde på at å beholde posisjon kan være til hjelp for ballfører og laget.
Sesongmål:
Ballen er et virkemiddel for å jobbe sammen. Lære å spille sammen med mening
ANGREP (SCORE MÅL)
Mål
Sammen ha et oppbyggende spill for å skape sjanser og spille mot motstanders mål
Score sammen
Angrepshandlinger er ulike pr posisjon (keeper, forsvar, midtbane, angrep)
Handlinger med og uten ball er basert på posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet
Generelt utgangspunkt
Løse situasjoner alene og med medspillere
Mer opptatt av spillere nærme ballen
Lage rom sammen (bredde og dybde)
Spille ballen fremover er viktigere enn å spille sidelengs eller bakover
Spille ballen sidelengs eller bakover kan gi muligheter til å spille ballen fremover
Beholde ballen i laget
Organisere spillerne på banen – ikke klynge fotball
Dominerende fotballhandlinger
Å kontrollere ballen blir nå mer et middel for å bygge opp et angrep og score som et lag
Spillere uten ball må nå gjøre seg spillbar (posisjon) som er en forutsetning for å spille som et lag
Handlinger med og uten ball er basert på posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet
Første skritt i at handlingene koordineres mellom spillerne
OVERGANGER
Mål
Hurtig omstille til den nye spillsituasjonen
Generelt utgangspunkt
Alle blir så fort som mulig involvert med/rundt ballen
Dominerende fotballhandlinger
Ballerobring:
Første handling bør være mot motstanders mål
Andre fotballhandlinger (se angrep)
Ved balltap:
Gjenvinne ballen
Nærmeste spiller
Hindre gjennombruddspasning
Hurtig komme på rett side og i rett posisjon
Andre fotballhandlinger (se forsvar)
FORSVAR (HINDRE SCORING)
Mål
Presse motstander sammen for å hindre sjanser
Hindre mål mot sammen
Defensive handlinger avhengig av posisjon (keeper, forsvar, midtbane, angrep)
Handlinger med og uten ball er basert på posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet
Generelt utgangspunkt
Alle må bidra i forsvar for å hindre mål mot
Stenge rom ved lite og kompakt lag i bredde og dybde
Press på ballfører
Marker spillere som er nærme ballen
Gi hjelp, sikring, og sonemarkering lengre vekk fra ballen
Spill i henhold til reglene
Dominante handlinger
En riktig vurdering av motstanders og medspilleres handlinger slik at ikke alle er nær ballen
Takle, sklitakle, skjerme, heade, sikre, jage ball etc
Handlinger i relasjon til posisjon (rett side), tidspunkt/timing, retning, og hastighet
SPILLETS REGLER
Innkast
Utspill/kast fra keeper
Frispark
Corner
Straffe
Keepers rolle
Størrelsen på bane og mål
Kampens lengde
RAMME FOR ØKT (60 min)
Situasjonsoppvarming. Lek med ball - 15 minutter
Situasjonsøving - 20 minutter
Spill - 25 minutter
Veiledning for trening

Skoleringsplanen tar utgangspunkt i spillet. Med Angrep, Overganger og Forsvar. I dette alderstrinnet har vi mest fokus på angrepsspill for å lære spillerne å spille sammen. Angrep er delt opp i Oppbyggende spill (skape en målsjanse) og Scoring. Under Oppbyggende spill benytter spillerne seg av dribling, pasning, og mottak for å skape en målsjanse sammen. For å score sammen benytter spillerne seg av skudd. Under ligger en veiledning for hvordan vi kan trene disse. Nytt for året er at vi også kan fokusere på forsvarsspillet i øvelsene og i spill. Forsvar er delt opp i Hindre (motstanders) oppbyggende spill og Hindre (motstander) scoring.
Forslag til trening med fokus dribling
Ved å møte ulik motstand, utvikler spillerne evnen til å drible. Progresjonen underkan benyttes for å stimulere dette.
Progresjon | 1v1 |
Med motstander bakfra | 1 |
Med motstander fra siden | 2 |
Med motstander forfra | 3 |
SITUASJONSOPPVARMING - 15 minutter
En spiller en ball – finter, retningsforandring, ballmestring, teknikk og overblikk
Øvelser preget av lek
SITUASJONSØVING - 20 minutter
Velg en av disse ut fra progresjon:
1. Motstander kommer bakfra (1v1)
Sett fart med ball
Skjerme ballen
Neste handling:
Drible over en linje
Pasning inn i et lite mål
Skyte inn i mål med/uten keeper

Angrepsspiller starter litt foran
Forsvarsspiller starter litt bak
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspiller forsøker å score
Forsvarsspiller forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst
2. Motstander kommer fra siden (1v1)
Sett fart med ball
Hold ballen nær
Skjerme ballen
Endre retning med ball
(Igjen) sett fart med ball
Neste handling:
Drible over en linje
Pasning inn i et lite mål
Skyte inn i mål med/uten keeper

Angrepsspiller starter på en side
Forsvarsspiller starter på en side
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspiller forsøker å score
Forsvarsspiller forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst
3. Motstander kommer forfra (1v1)
Sett fart med ball (utfordre)
Hold ballen nær
Gjør en finte
Drible forbi motstander
Skjerme ballen
Endre retning med ball
(Igjen) sett fart med ball
Neste handling:
Drible over en linje
Pasning inn i et lite mål
Skyte inn i mål med/uten keeper

- Angrepsspiller starter ute
Forsvarsspiller starter inne
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspiller forsøker å score
Forsvarsspiller forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst
SPILL - 25 minutter
Velg en av disse:
4v4 med føring over linje.
4 (+keeper) v 4 (+keeper) med to store mål (9 år)
6 (+keeper) v 6 (+keeper) med to store mål (10 år)

Scoring ved føring over linje.
Forslag til trening med fokus på scoring
Alle elsker å score mål! Ved hjelp av progresjonen under kan spillerne lære å skyte fra alle vinkler og med ulike forutsetninger. Start enkelt.
Motstanders posisjon | Posisjon i forhold til målet |
|
Venstre | Midten | |
Ingen motstander m/keeper | 0 | 0 |
Motstander bakfra | 1 | 1 |
Motstander fra siden | 2 | 2 |
Motstander forfra | 3 | 3 |
SITUASJONSOPPVARMING - 15 minutter
En spiller en ball. Skyte i små eller store mål med/uten keeper - progresjonsnivå null (0)
Øvelser preget av lek
SITUASJONSØVING - 20 minutter
Velg en av disse ut fra progresjon:
1. 1v1 (+keeper) med motstander bakfra

Angrepsspiller starter litt foran
Forsvarsspiller starter litt bak
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspiller forsøker å score
Forsvarsspiller forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst
2. 1v1 (+keeper) med motstander fra siden

Angrepsspiller starter på en side
Forsvarsspiller starter på en side
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspiller forsøker å score
Forsvarsspiller forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst
3. 1v1 (+keeper) med motstander forfra

Angrepsspiller starter ute
Forsvarsspiller starter inne
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspiller forsøker å score
Forsvarsspiller forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst
4. 2v1 (+keeper) eller 3v2 (+keeper) med avslutning

Angrepsspillere starter ute
Forsvarsspiller(e) starter inne
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspillere forsøker å score
Forsvarsspiller(e) forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller(e) kan ved ballerobring score i målet nederst
SPILL - 25 minutter
4 (+keeper) v 4 (+keeper) med to store mål (9 år)
6 (+keeper) v 6 (+keeper) med to store mål (10 år)
Forslag til trening med fokus på pasning
I dette alderstrinnet kan man tilpasse størrelsen på banen ut fra ferdighetsnivå. Nivå 1 og 2 i progresjonen kan jobbes med hele livet.
Progresjon | Mye rom/tid | Lite rom/tid |
Pasning på bakken | 1 | 2 |
Pasning i lufta | 3 | 4 |
SITUASJONSOPPVARMING - 15 minutter
Enkle pasningsøvelser med en (1) eller null (0) motstand
Øvelser preget av lek
SITUASJONSØVING - 20 minutter
Velg en av disse pr. trening:
1. Posisjonsspill
4v1, 3v1, 4v2, 5v2, 5v3, 7v3.
Husk mye rom/tid betyr stor bane

Pasning mellom angripere
Forsvarer(e) forsøker å vinne ballen
Etter x antall pasninger kan angripere score i målet øverst
Forsvarer(e) kan ved ballerobring score i målet nederst
2. Øvelser mot mål/linje
2v1, eller 3v2 med føre over linje, pasning i et lite mål, skyte på mål med/uten keeper

Angrepsspillere starter ute
Forsvarsspiller(e) starter inne
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspillere forsøker å score
Forsvarsspiller(e) forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller(e) kan ved ballerobring score i målet nederst
SPILL - 25 minutter
Velg en av disse:
4v4 med 4 små mål
4 (+keeper) v 4 (+keeper) med to store mål (9 år)
6 (+keeper) v 6 (+keeper) med to store mål (10 år)

Scoring i små mål.
Forslag til trening med fokus på mottak
I dette alderstrinnet kan man tilpasse størrelsen på banen etter ferdighetsnivå. Nivå 1, 2 og 3 i progresjonen kan jobbes med hele livet.
Progresjon | Mye rom/tid | Lite rom/tid | Skjerme ballen |
På bakken | 1 | 2 | 3 |
I lufte | 4 | 5 | 6 |
SITUASJONSOPPVARMING - 15 MINUTTER
En spiller en ball. To spillere en ball. Stoppe ball, kontrollere ball, ta med seg ball.
Øvelser preget av lek
SITUASJONSØVING - 20 MINUTTER
Velg en av disse pr. trening.
1. Posisjonsspill 4v1,3v1,4v2,5v2,5v3,7v3
Husk mye rom/tid betyr stor bane.

Pasning mellom angripere
Forsvarer(e) forsøker vinne ballen
Etter x antall pasninger kan angripere score i målet øverst
Forsvarer(e) kan ved ballerobring score i målet nederst
2. Øvelser mot mål/linje
2v1, 3v2 med føre over linje, pasning i et lite mål, skyte på mål med/uten keeper

Angrepsspillere starter ute
Forsvarsspiller(e) starter inne
Pasning fra trener til angrepsspiller
Angrepsspillere forsøker å score
Forsvarsspiller(e) forsøker å hindre
Keeper forsøker å hindre
Forsvarsspiller(e) kan ved ballerobring score i målet nederst
SPILL - 25 minutter
Velg en av disse:
4v4 med 4 små mål
4 (+keeper) v 4 (+keeper) med to store mål (9 år)
6 (+keeper) v 6 (+keeper) med to store mål (10 år)

Scoring i små mål.