23-årig superspiss fra Angola klar for MFK

Han har bøttet inn mål i toppserien i Angola og imponert på landslaget. Nå er Benarfa klar for å gi jernet i MFK-trøya.

På overgangsvinduets første dag kan Moss FK komme med en skikkelig gladnyhet. Afonso Mankoka Hegene, bedre kjent som "Benarfa", har signert en avtale som strekker seg ut 2026-sesongen.

MFK-trener Thomas Myhre og resten av trenerteamet har fulgt spissen i lang tid, og er ikke i tvil om at de har hentet en meget spennende type til Melløs.

– Prosessen har pågått i nesten ett år og vi har fulgt Benarfa tett på både klubb- og landslag. Vi har sett en rekke klipp og flere kamper på video. Vi har med andre ord gått grundig gjennom over en lang periode. Han holder høyt tempo, har rå fysikk og meget gode egenskaper foran mål, skryter Myhre.

Toppscorer i hjemlandet

Det er ingen tvil om at det vært intens jobbing på trenerkontoret på Melløs i sommer, for nysigneringen har ikke vært enkel å få tak i. Gjennom det siste året har Benarfa bemerket seg i den øverste divisjonen i hjemlandet Angola. Han noterte seg for 15 nettkjenninger og ble toppscorer. I tillegg ble han kåret til "månedens spiller" rett før sesongslutt.

På toppen av det hele ble angrepsspilleren tatt med i troppen til Angolas landslag og deltok i COSAFA CUP nå i sommer. Der spilte han tre kamper for laget som til slutt gikk helt til topps i turneringen for 10 dager siden

Myhre legger ikke skjul på at det var vanskelig å få storscoreren til Moss, men understreker samtidig at MFK er en attraktiv klubb å komme til.

– Dette er et kvalitetsstempel for Moss Fotballklubb. Vi har hatt mange kontakter i denne prosessen og brukt store deler av våre nettverk for å få på plass denne overgangen. Det var ikke få om beinet, så det er utrolig gledelig at Benarfa nå er mossespiller, forteller Thomas Myhre med et smil.

Håper å være klar til helgen

23-åringen kom til Moss på søndag og har gjennomgått medisinsk sjekk. Kontrakten er underskrevet og han har hatt sin første treningsøkt med Kællane.

Men ettersom Benarfa kommer utenfor Schengenområdet, er det en del detaljer som gjenstår. Dette håper Myhre at de får på plass før helgens møte med Kongsvinger på Melløs, for det han har sett på treningsfeltet har vært meget solid.

– Vi må selvsagt være tålmodige, for han skal integreres i systemet her. Dette har vi en god plan på og vi tror han kommer til å passe godt inn hos oss. Når det er sagt, så det veldig bra ut på trening og det er ingen tvil om at Benarfa er klar for kamp. Han besitter en ekstrem spisskompetanse. Det er altså bare de siste detaljene som gjenstår for å få ham spilleklar til lørdag, presiserer Myhre.

Benarfa har nå bosatt seg med MFK-spiller Joao Barros, som også snakker flytende portugisisk.

KLAR FOR MOSS: Storscoreren Benarfa har signert for MFK.