Amin Askar vender hjem til Moss

Amin Askar har signert for Moss FK og er tilbake der fotballeventyret startet.

Det er fantastisk å kunne gå ut med denne nyheten. Amin har kommet hjem til Moss igjen. Han kom til klubben som 16-åring fra Kambo hvor han vokste opp. Han spilte på juniorlaget i Moss FK før han gikk over på A-laget og spilte der i seks år, fra 2003 til 2008.

Amin har lagt bak seg en fantastisk karriere i toppfotballen, og utenlands. At han nå vender hjem til byen og skal spille å bidra for klubben betyr mye. Ikke bare for MFK, men også for Amin.

- Jeg har opplevd enormt mye og blitt kjent med mange fantastiske mennesker jeg fortsatt har god kontakt med. Det er 15 år siden jeg var her, men jeg husker det som om det var i går, sier Amin.

Du har familie og barn, hvordan har det vært å kombinere dette?

- Jeg har vært mye borte i perioder, og i koronatiden var det vanskelig. Det er slik fotballen er, man ofrer mye. Det er en del av fotball-livet. Barna og familien min gir meg enormt med energi så det betyr mye for meg å være med de Hvis barn kom ut som to-åringer skulle jeg gjerne hatt flere, ler firebarnsfaren.

- Nå er ringen sluttet og du er hjemme igjen, hvordan føles det å være på Melløs?

- Det vekker mange minner. Det er utrolig gøy å være tilbake. Jeg ønsker å være med å bygge klubb fremover. Jeg ønsker å være med på å bidra til å få klubben tilbake dit den en gang var. Thomas Myhre og gutta gjorde en solid jobb i fjor, og det skal vi bygge videre på.

Du kommer til å bidra sterkt med din rutine på det relativt unge laget, Amin. Hva tenker du om det?

- Ja, det blir fort «hett rundt øra» i kamp og det er det fint å kunne bidra med min erfaring til gutta, og bidra ved å gå foran som et godt eksempel, sier Amin.

- Hva vil du si at fotballen og din reise har hatt å si for deg som menneske?

- Jeg var ungdom lenge, men jeg fikk fort erfare at fotballen krevde mye av meg. Jeg måtte bli voksen fort og jeg flyttet hjemmefra til ny by da jeg var 17 år, bodde alene og måtte styre meg selv. Det gjorde meg raskt moden og ansvarsfull. Det har vært en utrolig givende, lærerik og fin reise.

Nå er du endelig hjemme igjen, hvordan ser hverdagen ut?

- Det er godt å få landet og samle familien. For meg ser jeg ikke for meg et liv uten fotball, så jeg skal jobbe og spille her. Jeg skal også gjøre noen jobber for TV2, smiler Amin.

- Er det noe du ønsker å si til mossefolket?

- Fotballen er den viktigste merkevaren i byen. Vi skal gjøre så godt vi kan for en god sesong og gode opplevelser på Mellø Vi skal ha det gøy på banen og gjøre hva vi kan for gode opplevelser. Det betyr enormt mye for spillerne med den 12.mann på tribunen, som tilskuerne er. Kjøp supportereffekter og sesongkort, møt opp på Melløs så skal vi på banen gjøre vårt, avrunder Amin