Skoleringplan 15-16 år
Spillere opplever nå store endringer i kroppen med vekst. Humørsvingninger, og det mest stilte spørsmålet er hvorfor.
Ønske om å vinne er sterkt tilstede. I kamper, gjør spillerne ofte handlinger som produserer lite resultat for laget. Dette er en slags fin-tuning i «prøve og feile». Trenerne må styre individene mot «lagets beste». Kampene spilles ofte i for høyt tempo noe som fremprovoserer mye feil.
Sesongmål:
Kampen er målet. Spille som et lag.
ANGREP (SCORE MÅL)
Mål
Høyere krav settes til utførelsen av handlingene
Resultatet av handlingene baserer seg på posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet, og må ses på som å gjøre det rette valget til rett tid (høyere krav)
Resultatet av handlingen i det oppbyggende spill eller når en skal score mål, avhenger av en samhandling av (enkle) oppgaver i rollen. Måten det oppbyggende spill og score mål utføres er nå mer avhengig av hvor på banen handlingene skjer, spillestil og motstander
Spillerne må lære å gjøre bedre handlinger og oftere
Generelt utgangspunkt
Gjøre banen stor – bredde/dybde
Å spille fremover er bedre enn sideveis og bakover
Å spille sideveis og bakover skaper muligheter til å spille fremover
Beholde ballen i laget
Optimal balanse i laget etter gitt formasjon
Klare å regulere tempo i kampen (forsinke/øke)
Dominerende handlinger
Fotball handlinger er rollespesifikk og spillerne spesialiserer seg på visse roller
Resultatet av handlingene baserer seg på posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet, og må ses på som å gjøre det rette valget til rett tid (høyere krav)
Resultatet av handlingene i det oppbyggende spill og ved å score mål avhenger av samhandling mellom spillernes roller (høyere krav til spilleforståelse og kommunikasjon)
OVERGANGER
Mål
Bli involvert i den nye situasjonen så raskt som mulig
Generelt utgangspunkt
Rask og meningsfylt overgang fra angrep til forsvar og fra forsvar til angrep
Rask involvering av alle spillerne (reaksjon)
Dominerende handlinger
Fotballhandlinger er rollespesifikk og spillerne spesialiserer seg mer i noen roller
Overganger blir mer et anliggende for hele laget
Ballerobring:
Laget i forsvar er forberedt og forutser at ballerobring kan skje (innta posisjon)
Første handling mot mål
Andre handlinger (se Angrep)
Balltap:
Når laget angriper, må deler av laget forvente balltap (vær forberedt/innta posisjon)
Gjenvinne ballen
Hurtig komme på rett side (og oppta rett posisjon)
Andre handlinger (se Forsvar)
FORSVAR (HINDRE MÅL)
Mål
Høyere krav på oppgaver i spillernes rolle i laget
Resultatet av handlingene baserer seg på posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet, og må ses på som å gjøre det rette valget til rett tid (høyere krav)
Resultatet av handlinger når laget skal hindre motstanders oppbyggende spill eller hindre mål avhenger av samhandling av enkeltspillernes roller og oppgaver
Måten laget hindrer motstanders oppbyggende spill eller hindre mål er mer avhengig av hvor på banen en befinner seg og lagets spillestil og motstanders rolle
Spillerne må lære å gjøre bedre handlinger og flere handlinger
Generelt utgangspunkt
Alle må bidra i forsvar
Gjøre banen liten (kompakt i bredde og lengde – like avstander)
Press på ballfører
Markere spillere nærme ball
Gi sikring, sone markering lengre unna ball
Spill etter reglene
Dominerende handlinger
Fotballhandlinger er oppgavespesifikk og spillerne spesialiserer seg mer i noen oppgaver
Resultatet av handlingene baserer seg på posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet, og må ses på som å gjøre det rette valget til rett tid (høyere krav)
Resultatet av handlingene i det oppbyggende spill og ved å score mål avhenger av samhandlingen mellom spillernes roller og oppgaver (høyere krav til spilleforståelse og kommunikasjon)
SPILLETS REGLER
Avtaler på forhånd innad i laget om dødballer
Implementering av avtaler er basert på spillernes spisskompetanse
Utfallet er avhengig av kvaliteten på samhandlingen blant spillerne som er involvert
Gjenkjenne situasjoner hvor dødballer kan tas hurtig (overraske motstander)
Når en forsvarer en dødball gjenkjenn øyeblikket når ballen er vunnet (overgang)
Når en tar dødball forvent balltap og hindre overgang imot
Utnytt spillets regler (offside felle)
Forslag til periodisering
Forslaget bygger på fire treninger pluss en kamp pr uke.
Her er et forslag på en metodisk oppbygging av seks ukers treningsperiode. Alle treningene blir planlagt ut fra de fem spørsmålene.
Hva er situasjonen vi må løse?
Hvor oppstår situasjonen?
Hvem er involvert i situasjonen (posisjoner)?
Når oppstår situasjonen?
Hvilke elementer påvirker situasjonen?
I tillegg er det lagt inn forslag om fotballkondisjonsøkter. NB! Disse øktene må også inneholde de fem spørsmålene.
Ukesplan
Kamp | Kamp +1 | Kamp -5 | Kamp -4 | Kamp -3 | Kamp -2 | Kamp -1 |
| Fri | Spille forståelse og teknikk (Valg og utførelse) 60 minutter | Fotball kondisjon og taktiske prinsipper 90 minutter | Fri | Kamp forberedene Taktiske prinsipper 75 minutter | Kamp forberedene Taktiske prinsipper 60 minutter |
UKE 1
Trening | Trening | Trening | Trening | Kamp |
Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene og fotballkondisjon | Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene | Spille forståelse, Handlinger med og uten ball. Kommunikasjon/Samspill |
Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | |
Situasjonsøving | Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | |
Spill 11v11 | Spill 11v11 - 8v8 | Spill 11v11 | Spill 11v11 | |
Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 |
Utvikling av spillestil |
UKE 2
Trening | Trening | Trening | Trening | Kamp |
Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene og fotball kondisjon | Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene | Spille forståelse, Handlinger med og uten ball. Kommunikasjon/Samspill |
Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | |
Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | |
Spill 11v11 | Spill 11v11 - 8v8 | Spill 11v11 | Spill 11v11 | |
Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 |
Utvikling av spillestil |
UKE 3
Trening | Trening | Trening | Trening | Kamp |
Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene og fotball kondisjon | Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene | Spille forståelse, Handlinger med og uten ball. Kommunikasjon/Samspill |
Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | |
Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | |
Spill 11v11 | Spill 7v7 - 5v5 | Spill 11v11 | Spill 11v11 | |
Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 |
Utvikling av spillestil |
UKE 4
Trening | Trening | Trening | Trening | Kamp |
Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene og fotballkondisjon | Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene | Spille forståelse, Handlinger med og uten ball. Kommunikasjon/Samspill |
Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | |
Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | |
Spill 11v11 | Spill 7v7 - 5v5 | Spill 11v11 | Spill 11v11 | |
Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 |
Utvikling av spillestil |
UKE 5
Trening | Trening | Trening | Trening | Kamp |
Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene og fotballkondisjon | Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene | Spille forståelse, Hand-linger med og uten ball. Kommunikasjon/Samspill |
Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | |
Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | |
Spill 11v11 | Spill 4v4 - 3v3 | Spill 11v11 | Spill 11v11 | |
Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 |
Utvikling av spillestil |
UKE 6
Trening | Trening | Trening | Trening | Kamp |
Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene og fotballkondisjon | Mål: De 5 spørsmålene | Mål: De 5 spørsmålene | Spille forståelse, Handlinger med og uten ball. Kommunikasjon/Samspill |
Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | Situasjons oppvarming | |
Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | Situasjons øving | |
Spill 11v11 | Spill 4v4 - 3v3 | Spill 11v11 | Spill 11v11 | |
Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 |
Utvikling av spillestil |
Skoleringsplanen tar utgangspunkt i spillet. Med Angrep, Overganger og Forsvar. Angrep er delt opp i Oppbyggende spill (skape en målsjanse) og Scoring. Overganger er delt opp i Overgang fra forsvar til angrep og Overgang fra angrep til forsvar. Fosvar er delt opp i Hindre oppbyggende spill og Hindre scoring.
Forslag til trening av angrepsspill
Mål for sesongen:
Kampen er målet. Spille som et lag.
Observere og analysere 15-16 åringers kamp og sette mål for treninger
Spillestil – hvordan skal laget spille for å vinne kampen?
Angrep - Hvordan kan laget score mål?
Oppbyggende spill - Hvordan kan laget skape sjanser?
Hvilken formasjon velger trenerne?
Enkle oppgaver – Hvilke handlinger kreves i hver posisjon?
Fotballhandlinger – Hvilke handlinger ønsker trenerne å påvirke?
Fem spørsmål
I spillet oppstår det situasjoner som spillerne må prøve å løse, hele tiden. For å prøve å forklare hvilke fotballsituasjoner som oppstår kan man bruke disse fem spørsmålene.
Hva er fotballsituasjonen vi må løse for å spille som et lag?
Hvor på banen oppstår situasjonen?
Hvem er involvert, hvilke posisjoner?
Når oppstår situasjonen?
Hvilke elementer påvirker spillerne, kampen, situasjonen (som for eksempel motstander, viktigheten av kampen, resultatet i kampen, baneforhold etc.)?
Slik kan man lage nye mål for treninger
Hva er fotballsituasjonen som laget må løses?
Det oppbyggende spill?
Score mål?
Hindre motstanders oppbyggende spill?
Hindre mål mot?
Hvor på banen oppstår situasjonen?
På motstanders halvdel?
Rundt midtstreken?
Egen banehalvdel?
Hvem er involvert i situasjonen?
Identifisere hvilke spillere og deres oppgaver
Når oppstår situasjonen?
I hvilke situasjoner foregår det?
Hvilke elementer påvirker situasjonen?
Motstanders spillestil?
Motstanders formasjon?
Stillingen i kampen – tabellsituasjon?
Spesielle omstendigheter?
EKSEMPEL 1
Hva = Det oppbyggende spill
Hvor = Rundt midtstreken
Hvem = Keeper – Backlinje – Midtbanen – spiss
Når = Når keeperen har ball
Hvilke = Når motstander spiller K+4-3-3 og presser fra midtstreken
Mål for trening
Målet er å forbedre det oppbyggende spill fra keeper med backlinje, midtbanen og spiss når motstander presser fra midten.
Situasjonsoppvarming
Øvelser med ball og motstand relatert til målet for treningen
Dribling, 1v1 med motstander bakfra, fra siden og forfra
Pasning, Posisjonsspill 4v2, 5v2, 7v3 og 4v4+3
Pasning, Øvelser mot mål 2v1, 3v2, 4v3 mot linje, små mål, store mål med keeper
Mottak/medtak, Posisjonsspill 4v2, 5v2, 7v3 og 4v4+3
Mottak/medtak Øvelser mot mål 2v1, 3v2, 4v3 mot linje, små mål, store mål med keeper
Situasjonsøving
Angrep
Oppbyggende spill
9v9 med vanlige regler
Rundt midtstreken
Banestøørrelse 90x50 meter
Øk vanskelighetsgraden
Coach motstanderlaget (svart)
Reduser vanskelighetsgraden
Spill 9v8 ved å ta bort en midtstopper fra motstander laget (svart)
Motstander (svart) setter høyere offsidelinje og gir større bakrom tilgjengelig
Spill
11v11
EKSEMPEL 2
Hva = Det oppbyggende spill
Hvor = Motstanders banehalvdel
Hvem = Midtbanen og spisser
Når = Når midtbanespiller har ball ved midtstreken
Hvilke = Når motstander spiller K+4-3-3 og presser 20 meter fra eget mål
Mål for trening
Målet er å forbedre det oppbyggende spill på motstanders banehalvdel med midtbane og spisser når en midtbanespiller har ball og motstanderen presser 20 meter fra eget mål.
Situasjonsoppvarming
Øvelser med ball og motstand relatert til målet for treningen.
Se øvelser i eksempel 1.
Situasjonsøving
Angrep
Oppbyggende spill
7v7 med vanlige regler
Motstanders halvdel
Banestørrelse 70x60 meter
Øk vanskelighetsgraden
Coach motstanderlaget (svart)
Motstander (svart) presser mer aktivt
Legg til en angrepsspiller for motstander (svart) og en midtstopper for eget lag og spill 8v8 med lengre bane
Coach overgang fra forsvar til angrep hos motstander (svart)
Reduser vanskelighetsgraden
Gjør banen større
Motstander (svart) må sette høyere offsidelinje for å åpne bakrom
Ta bort en midtstopper hos motstander (svart)
Ta bort en midtbanespiller hos motstander (svart)
Spill
11v11
EKSEMPEL 3
Hva = Score
Hvor = Motstanders banehalvdel
Hvem = Spiss, venstre- og høyre kant og offensiv midtbanespiller
Når = Når kant mottar ball på utsiden av motstanders back
Hvilke = Når det er rom bak motstanders back (uten sikring)
Mål for trening
Målet er å forbedre avslutninger for spiss, kant, offensiv midtbanespiller når kant mottar ball bak eller på utsiden av motstanders back
Situasjonsoppvarming
Øvelser med ball og motstand relatert til målet for treningen.
Se øvelser i eksempel 1.
Situasjonsøving
Angrep
Score
Motstanders halvdel
4v3+Keeper
Banestørrelse 50x45 meter
Angripende lag scorer i stort mål
Motstanders back scorer ved å blokkere innlegg
Motstander scorer i små mål
Igangsetting på begge sider
Øk vanskelighetsgraden
Reduser avstanden mellom kant og motstanders back (svart) ved igangsetting
Coach motstander (svart)
Legg til en midtbanespiller for motstander (svart) og det angripende lag (5v4+K)
Reduser vanskelighetsgraden
Øk avstanden mellom kant og motstanders back (svart) ved igangsetting
Legg til en midtbanespiller for angripende lag (vinne andre baller)
Spill 2v1 i boks
Spill 3v1 i boks
Spill
11v11
Forslag til trening av forsvarsspill
Mål for sesongen:
Kampen er målet. Spille som et lag.
Observere og analysere 15-16 åringers kamp og sette mål for treninger
Spillestil – hvordan skal laget spille for å vinne kampen?
Forsvar - Hvordan kan laget hindre motstander å score mål?
Hindre Oppbyggende spill - Hvordan kan laget hindre motstander å skape sjanser?
Hvilken formasjon velger trenerne?
Enkle oppgaver – Hvilke handlinger kreves i hver posisjon?
Fotballhandlinger – Hvilke handlinger ønsker trenerne å påvirke?
Fem spørsmål
I spillet oppstår det situasjoner som spillerne må prøve å løse, hele tiden. For å prøve å forklare hvilke fotballsituasjoner som oppstår kan man bruke disse fem spørsmålene.
Hva er fotballsituasjonen vi må løse for å spille som et lag?
Hvor på banen oppstår situasjonen?
Hvem er involvert, hvilke posisjoner?
Når oppstår situasjonen?
Hvilke elementer påvirker spillerne, kampen, situasjonen (som for eksempel motstander, viktigheten av kampen, resultatet i kampen, baneforhold etc.)?
Slik kan man lage nye mål for treninger
Hva er fotballsituasjonen som laget må løses?
Det oppbyggende spill?
Score mål?
Hindre motstanders oppbyggende spill?
Hindre mål mot?
Hvor på banen oppstår situasjonen?
På motstanders halvdel?
Rundt midtstreken?
Egen banehalvdel?
Hvem er involvert i situasjonen?
Identifisere hvilke spillere og deres oppgaver
Når oppstår situasjonen?
I hvilke situasjoner foregår det?
Hvilke elementer påvirker situasjonen?
Motstanders spillestil?
Motstanders formasjon?
Stillingen i kampen – tabellsituasjon?
Spesielle omstendigheter?
EKSEMPEL 1
Hva = Hindre (motstanders) oppbyggende spill
Hvor = Ved midtstreken
Hvem = Angripere, midtbane og stoppere
Når = Når motstanders midtstopper har ballen
Hvilke = Når motstander spilleri K+4-3-3 med offensiv midtbanespiller (10)
Mål for trening
Målet er å bli bedre på å hindre motstanders oppbyggende spill med Spiss, midtbane, midtstoppere og keeper
Situasjonsoppvarming
Øvelser med ball og motstand relatert til målet for treningen
1v1 med motstander bakfra, fra siden og forfra
Posisjonsspill 4v2, 5v2, 7v3 og 4v4+3
Øvelser mot mål 2v1, 3v2, 4v3 mot linje, små mål, store mål med keeper
Situasjonsøving
Forsvar
Hindre oppbyggende spill
7v7
Når ball er ute av spill sett igang hos motstanders keeper
Banestørrelse 90x35 meter
Øk vanskelighetsgraden
Coach motstanders oppbyggende spill (gul)
Ulike bevegelser og løp fra motstanders midbanespillere (gul)
Gjør banen breiere
Bruk flere spillere opp til 9v9 – 11v11
Reduser vanskelighetsgraden
Lavere press
Gjør banen smalere og kortere
Spill
11v11
EKSEMPEL 2
Hva = Hindre (motstander) scoring
Hvor = På egen banehalvdel
Hvem = Forsvarsspillere og keeper
Når = Når motstander får ball i bakrom (mellom backlinje og keeper)
Hvilke = Når motstander kan skape en sjanse og score
Mål for trening
Målet er å bli bedre på å hindre motstander score, når motstander har ballen i bakrom
Situasjonsoppvarming
Øvelser med ball og motstand relatert til målet for treningen.
Se øvelser i eksempel 1
Situasjonsøving
Forsvar
Hindre mål
2v2 + Keeper
Angripere scorer i stort mål
Forsvarere scorer i to små mål
Banestørrelse 30x35 meter
Keeper kan score i små mål med bena og henda
Øk vanskelighetsgraden
Øk avstanden mellom angripere og forsvare
Start med en bakromspasning mellom angrepsspillerne
Coach angrepsspillerne
Legg til en midtbanespiller på angripende lag (3v2+K)
Reduser vanskelighetsgraden
Reduser avstanden mellom angrepsspillere og forsvarsspillere
Gjør banen mindre
Spill
11v11
EKSEMPEL 3
Hva = Hindre (motstanders) oppbyggende spill
Hvor = På egen banehalvdel
Hvem = Keeper, backlinje og dype sentral midtbane
Når = Når motstanders midtbane har ball rundt midtstreken
Hvilke = Når motstander spiller K+4-3-3 med offensiv midtbanespiller (10)
Mål for trening
Målet er å bli bedre på å hindre motstanders oppbyggende spill på egen banehalvdel med keeper backlinje og defensive midtbanespillere når motstanders har ball rundt midtlinjen
Situasjonsoppvarming
Øvelser med ball og motstand relatert til målet for treningen
Situasjonsøving
Forsvar
Hindre mål
7v7
Banestørrelse 70x60 meter
Når ballen er ute av spill starter motstanders keeper med ballen
Øk vanskelighetsgraden
Coach motstanders oppbyggende spill (svart)
Gjør banen lengre (mer rom bak backlinjen)
Reduser vanskelighetsgraden
Gjør banen smalere (ta sidelinjene inn 5-10 meter)
Spill
11v11