Skoleringplan 7-8 år

Ballen er fortsatt det viktigste og det vanskeligste å mestre. Barna får mer innsikt i selve spillet. Barna lærer at vi deler inn i lag (med motstandere) med ulike drakter/vester.

LAST NED OG SKRIV UT

Kontroll over ballen utvikles mer. Handlinger som pasning, mottak, drible, og skyte med en hensikt er ikke utviklet ennå. Forestilling om at spillsituasjoner kan løses i fellesskap utvikles sakte, men det skjer kun sporadisk i spillet. Barna blir fortsatt distrahert av ulike hendelser på-, rundt- og utenfor banen. Barn på denne alderen observerer «litt av alt». Instruksjoner trenere kan gi i dette alderstrinnet er «se hvor du sentrer», «løp tilbake og hjelp til å vinne ballen», «se opp», «skjerme ballen», «ta ballen». På trening er det viktig at spillerne kommer ofte i situasjoner som oppstår i kamp.

MÅL FOR SESONGEN

Ballen er midlet – gjøre meningsfylte handlinger med ballen.

RAMME FOR ØKT (60 min)

  1. Situasjonsoppvarming. Lek med ball - 10 minutter
  2. Situasjonsøving - 20 minutter
  3. Spill - 30 minutter

Veiledning for trening


Skoleringsplanen tar utgangspunkt i spillet. Med Angrep, Overganger og Forsvar. I dette alderstrinnet har vi fokus på angrepsspill for å lære spillerne å beherske ballen. Angrep er delt opp i Oppbyggende spill (skape en målsjanse) og Scoring. Under Oppbyggende spill benytter spillerne seg av dribling, pasning, og mottak for å skape en målsjanse. For å score benytter spillerne seg av skudd. Under ligger en veiledning for hvordan vi kan trene disse.

 

Sesongmål:
 

Ballen er midlet – gjøre meningsfylte handlinger med ballen.


ANGREP (SCORE MÅL)

 

Mål

Forfølge målet om å gjøre meningsfylte handlinger (retning i spillet)

  • Individuelle handlinger med ballen

  • Handlinger kan nå ses i sammenheng med posisjon, tidspunkt/timing, retning, og hastighet

  • Lagkamerater forsøker ikke å ta fra deg ballen

  • Bedre forståelse for motstanders rolle i spillet

 

Generelt utgangspunkt

  • Målet er å score flere mål enn motstander

  • Første forsøk på å organisere laget (bak/fremme)

  • En læringsprosess med å prøve og feile

Dominerende fotballhandlinger

  • Dribling

  • Mottak

  • Pasning

  • Skyte

  • I relasjon til motstandere

  • Rollen til medspillere er mindre viktig
     

OVERGANGER
 

Mål

  • Så fort som mulig bli involvert med/rundt ballen

Generelt utgangspunkt

  • Rask og meningsfulle overganger (begge veier)

  • Alle spillerne blir hurtig involvert (reaksjon)

Dominerende fotballhandlinger

  • Ballerobring: 

  • Spill fremover med første berøring

  • Balltap:

  • Vinn ballen

  • Raskt løp på rett side (mellom ballfører og eget mål)

 

FORSVAR (HINDRE SCORING)
 

Mål

  • Hindre motstander å score

Generelt utgangspunkt

  • Ballen må ikke gå inn i eget mål, og gjøre forsøk på å vinne ballen

  • Alle spillerne deltar i dette

  • Spillerne på rett side (mellom ballfører og eget mål)

  • Spill i henhold til reglene


Dominante handlinger

  • Kom i rett posisjon

  • Skjerme målet

  • Led motspiller vekk fra målet

  • Blokkere skudd

  • Vinne ballen

  • Medspilleres rolle spiller liten rolle
     

Spillets Regler
  • Innkast

  • Utspill/kast fra keeper

  • Frispark

  • Corner

  • Straffe

  • Keepers rolle

  • Størrelsen på bane og mål

  • Kampens lengde


 

Forslag til trening med fokus dribling
 

For å lære å drible må spillerne først lære å føre ballen i fart. Ved å møte ulik motstand, utvikler de evnen til å drible. Progresjonen under kan benyttes for å stimulere dette.

 

Progresjon

1v1

Med motstander bakfra

1

Med motstander fra siden

2

Med motstander forfra

3


SITUASJONSOPPVARMING - 10 minutter

  • En spiller en ball – finter, retningsforandring, ballmestring, teknikk og overblikk

  • Øvelser preget av lek


SITUASJONSØVING - 20 minutter

Velg en av disse ut fra progresjon:

 

1. Motstander kommer bakfra (1v1)

  • Sett fart med ball

  • Skjerme ballen

Neste handling:

  • Drible over en linje

  • Sentre inn i et lite mål

  • Skyte inn i mål med/uten keeper

  1. Angrepsspiller starter litt foran

  2. Forsvarsspiller starter litt bak

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspiller forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nedest

 

2. Motstander kommer fra siden (1v1)

  • Sett fart med ball

  • Hold ballen nær

  • Skjerme ballen

  • Endre retning med ball

  • (Igjen) sett fart med ball

Neste handling:

  • Drible over en linje

  • Sentre inn i et lite mål

  • Skyte inn i mål med/uten keeper

  1. Angrepsspiller starter på en side

  2. Forsvarsspiller starter på en side

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspiller forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst

 

3. Motstander kommer forfra (1v1)

  • Sett fart med ball (utfordre)

  • Hold ballen nær

  • Gjør en finte

  • Drible forbi motstander

  • Skjerme ballen

  • Endre retning med ball

  • (Igjen) sett fart med ball

Neste handling:

  • Drible over en linje

  • Sentre inn i et lite mål

  • Skyte inn i mål med/uten keeper

  1. Angrepsspiller starter ute

  2. Forsvarsspiller starter inne

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspiller forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nedest

SPILL - 30 minutter

  • 2v2/3v3 med føring over linje

Scoring ved føring over linje.

 

Forslag til trening med fokus på scoring
 

Alle elsker å score mål! Ved hjelp av progresjonen under kan spillerne lære å skyte fra alle vinkler og med ulike forutsetninger. Start enkelt. 

 

Motstanders posisjon

Posisjon i forhold til målet

Venstre

Midten

Høyre

Ingen motstander m/keeper

0

0

0

Motstander bakfra

1

1

1

Motstander fra siden

2

2

2

Motstander forfra

3

3

3


 

 

SITUASJONSOPPVARMING - 10 minutter

  • En spiller en ball. Skyte i små eller store mål med/uten keeper - progresjonsnivå null (0)

  • Øvelser preget av lek


SITUASJONSØVING - 20 minutter

Velg en av disse ut fra progresjon:

1. 1v1 (+keeper) med motstander bakfra

  1. Angrepsspiller starter litt foran

  2. Forsvarsspiller starter litt bak

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspiller forsøker å score
  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst

 

2. 1v1 (+keeper) med motstander fra siden

  1. Angrepsspiller starter på den ene siden

  2. Forsvarsspiller starter på den andre siden

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspiller forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst

 

3. 1v1 (+keeper) med motstander forfra

  1. Angrepsspiller starter ute

  2. Forsvarsspiller starter inne

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspiller forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst

 

4. 2v1 (+keeper) med avslutning

  1. Angrepsspillere starter ute

  2. Forsvarsspiller starter inne

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspillere forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst


SPILL - 30 minutter

2v2/3v3 med 4 små mål.

 

Forslag til trening med fokus på pasning
 

I dette alderstrinnet er det viktig å starte enkelt. Mye rom og tid. Nivå 1 (og 2) i progresjonen kan jobbes med hele livet.
 

Progresjon

Mye rom/tid

Lite rom/tid

Pasning på bakken

1

2

Pasning i lufta

3

4

 

SITUASJONSOPPVARMING - 10 minutter

  • Enkle pasningsøvelser 

  • Øvelser preget av lek


SITUASJONSØVING - 20 minutter

Velg en av disse pr. trening

1. Posisjonsspill

  • 4v1, 3v1

  • Husk mye rom/tid betyr stor bane

  1. Pasninger mellom angripere

  2. Forsvarsspiller forsøker å ta ballen

  3. Etter x antall pasninger kan angripere score i målet øverst

  4. Forsvareren kan score i målet nederst ved ballerobring

2. Øvelser mot mål/linje

2v1, med føre over linje, pasning i et lite mål, skyte på mål med/uten keeper

  1. Angrepsspillere starter ute

  2. Forsvarsspiller starter inne

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspillere forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan score i målet nederst


SPILL - 30 minutter

2v2/3v3 med 4 små mål

Scoring i små mål.

Forslag til trening med fokus på mottak
 

I dette alderstrinnet er det viktig å starte enkelt. Mye rom og tid. Nivå 1 (2 og 3) i progresjonen kan jobbes med hele livet.

 

Progresjon

Mye rom/tid

Lite rom/tid

Skjerme ballen

På bakken

1

2

3

I lufte

4

5

6


SITUASJONSOPPVARMING - 10 MINUTTER

  • En spiller en ball. To spillere en ball. Stoppe ball, kontrollere ball, ta med seg ball.

  • Øvelser preget av lek


SITUASJONSØVING - 20 MINUTTER

Velg en av disse pr. trening.
 

1. Posisjonsspill 4v1 (3v1)

  • Husk mye rom/tid betyr stor bane.

For øvelser som er mer forenklet kan man kontrollere ballen etter en pasning eller mot en vegg.

  1. Pasninger mellom angripere 

  2. Forsvarer forsøker å ta ballen

  3. Etter x antall pasninger kan angripere score i målet øverst

  4. Forsvarer kan ved ballerobring score i målet nederst 

 

2. Øvelser mot mål/linje

2v1, med føre over linje, pasning i et lite mål, skyte på mål med/uten keeper

  1. Angrepsspillere starter ute

  2. Forsvarsspiller starter inne

  3. Pasning fra trener til angrepsspiller

  4. Angrepsspillere forsøker å score

  5. Forsvarsspiller forsøker å hindre

  6. Keeper forsøker å hindre (fra 8 år)

  7. Forsvarsspiller kan ved ballerobring score i målet nederst


SPILL - 30 minutter

2v2/3v3 med 4 små mål
 

Scoring i små mål.

Annonse fra Obos-ligaen: